Aungmyothu Lwin

Aungmyothu Lwin
Facebook

Sunday, May 19, 2019

ေအာင္မ်ဳိးေရွးစကား

လူတို႔၏ သေဘာကားထူးဆန္း၏။
@ @ @
ျမန္မာရာဇဝင္တြင္ မိန္းမဇာတ္ထုပ္ အရႈပ္ဆုံးမင္းမွာ သီေပါဘုရင္ျဖစ္ေပသည္။ ရႈပ္သည္သာ ဆိုရ- အၾကင္ဘုရင္သီေပါမွာ မိဖုရား တစ္ပါးခြဲသာ ရွိပါသည္။ တစ္ပါးခြဲဟု ဆိုရျခင္းမွာ ဘုရင္သီေပါနန္းတက္ေတာ့ ဆင္ျဖဴမရွင္(သီေပါ၏ဖခင္၊ မင္းတုန္းဘုရင္၏ မိဖုရားႀကီး)ႏွင့္ ဝန္ႀကီးမ်ား၊ မႉးမတ္ႀကီးမ်ားက ေပးစားသည့္ ဘိသိက္ခံဖက္ အဂၢမေဟသီမွာ ဆင္ျဖဴမရွင္၏သမီးႀကီး စုဖုရားႀကီးသာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ စုဖုရားႀကီး၏ ညီမ စုဖုရားလတ္ႏွင့္ လူငယ္ခ်င္းရည္ငံရင္းလည္းရွိ၊ မရခင္ကတည္းက ရည္းစားေၾကာက္ရရွာေသာ ဘုရင္သီေပါမွာ စုဖုရားႀကီးႏွင့္ မဂၤလာဘိသိက္သြန္းပြဲတြင္ စုဖုရားလတ္က သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ၾကား ဇြတ္ဝင္ထိုင္တာ ခံလိုက္ရၿပီး၊ စကတည္းက ေသာက္ရွက္ေတာ္လွလွကြဲကာ ညီအစ္မ ႏွစ္ပါးစုံႏွင့္ နန္းသိမ္းပြဲခံရရွာေလသည္။
သို႔ေသာ္ ဘုရင္သီေပါမွာ မူလရည္ရြယ္ရင္း ေတာင္ညာစံမိဖုရား စုဖုရားႀကီးကို မိဖုရားရယ္လို႔ မဆက္ဆံလိုက္ရ။ စုဖုရားလတ္က ခြင့္မျပဳ။ ေနာင္ေသာ္ စုဖုရားလတ္ေပးေသာ ထိုစိတ္ဒဏ္ရာျဖင့္ပင္ အစ္မအရင္းျဖစ္သူ စုဖုရားႀကီးမွာ ဥပုသ္ရက္ရွည္ေစာင့္သည္ဆိုကာ တစ္စတစ္စ တိမ္ျမဳပ္သြားရင္းက ေနာင္တြင္ မင္းကြန္းဘက္၌ သီလရွင္ဘဝျဖင့္ ကံကုန္ရရွာေလသည္။
သီေပါဘုရင္မွာ လူကသာ စုဖုရားၾကားက မထြက္နိုင္ေသာ္လည္း ဘုရင္မို႔ ဘုရင့္အရသာေလးေတာ့ ခံဖူးခ်င္ရွာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မၾကာမီ အပ်ိဳေတာ္တစ္ေယာက္ႏွင့္ ညိစြန္းမိၾကသည္ ဟူသတတ္။ ထိုကိစၥ စုဖုရားလတ္သိသြားေသာအခါ ယမ္းပုံမီးက် ျဖစ္ၿပီး အပ်ိဳေတာ္ေလးကို ေသဒဏ္ေပးေလ၏။ ဘုရားစူးမိုးႀကိဳးပစ္ ဘုရင္ႀကီးက အပ်ိဳေတာ္ေလးကို ခ်မ္းသာေပးပါမည့္အေရး မိဖုရားထံ အယူခံဝင္ရရွာေလသည္။ ေတာင္းပန္လြန္းမက ေတာင္းပန္လြန္းပါမွ "ဒီတစ္ခါေတာ့ ခြင့္လႊတ္လိုက္မယ္" ဆိုကာ၊ ထိုအပ်ိဳေတာ္ေလးအား လူပုံအလယ္ ထုေထာင္း အရွက္ခြဲေစၿပီးမွ ၿမိဳင္ရပ္သို႔ႏွင္ေလသည္။
ျမန္မာဘုရင္ အဆက္ဆက္တို႔၏နန္းဓေလ့အစဥ္အလာအရမူ ဘုရင္သည္ အပ်ိဳေတာ္မ်ားထဲ မိမိႏွစ္သက္သူကို ကိုယ္လုပ္ေတာ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ကာ ေပ်ာ္ပါးခံစားပိုင္ခြင့္ရွိကာ၊ ထိုအတြက္လည္း အပ်ိဳေတာ္မ်ားဘက္မွ ေျမႇာက္စားသည္ဟု အယူရွိေပ်ာ္ရႊင္ၾကေလသည္။ သီေပါမွာမူ အာဂဘုရင္မို႔ ထိုထုံးစံကိုလြန္ကာ မယားငယ္သာတိတ္တိတ္ ထားရရွာေလသည္။ ဒါကိုပင္ မိဖုရားသိေတာ့ သူ႔မွာ အပ်ိဳေတာ္ေလးအသက္အတြက္ အသနားခံရေသးသတဲ့။ ထိုမၽွသာေလာ။ မဟုတ္ေသးပါ။ ဤစာေနာက္ပိုင္းမွ သီေပါအေၾကာင္း ဆက္ပါဉီးမည္။
ယခု ထိုသီေပါမိဖုရား စုဖုရားလတ္ဘက္လွည့္ၾကပါဦးစို႔။
ယခု စာေရးသူသုံးလိုက္ေသာ ျမန္မာစာသတ္ပုံ 'မိဖုရား' ဟူေသာအသုံးကို စုဖုရားလတ္က မႀကိဳက္လွပါ။ သူသည္ သူ႔အား မိဖုရားဟုေရးသည္ကို မႀကိဳက္၊ ဘုရင္၏မယားမို႔ ဘုရားႏွင့္ တစ္ဂုဏ္းတည္း ထားၿပီး မိဘုရားဟု ေရးသင့္ပါလၽွက္ကယ္ႏွင့္ အဘယ္ေၾကာင့္ မိဖုရားဟု ဖဦးထုပ္ႏွင့္ ေရးရပါမည္နည္းဆိုကာ ေရႊေဒါေတာ္ကန္ၿပီး၊ ေရႊနန္းေတာ္ ေတာင္ဥယ်ာဥ္၌ က်င္းပေနေသာ ျမန္မာသတ္ပုံအစည္းအေဝးသို႔ ကိုယ္တိုင္သြားကာ
"နင္တို႔ ဖဦးထုပ္ကို "ဖင္" ႏွင့္ "ဖာ" ကလြဲလၽွင္ က်န္တာအကုန္ ဘကုန္းကို သုံး" ဟု အမိန႔္ေတာ္ ႁမြက္ေလသည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ဖတ္ရေသာအခါ ကၽြန္ေတာ္သည္ အလြန္ပင္စိုးရိမ္သြားမိပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ လက္ရွိျမန္မာအဘိဓာန္ကို အျမန္ပင္ ေကာက္လွန္လိုက္ရာ မိဖုရားမွာ ယခုအခါတြင္ေတာ့ ဖဦးထုပ္အုပ္စုထဲမွာပင္ ျပန္ရွိေနေသး၍ ေတာ္ပါေသးရဲ့ဟု 'ဟင္'က်မိရပါသည္။ မဟုတ္ေသာ္ စုဖုရားေက်းဇူးျဖင့္ ျမန္မာအကၡရာတြင္ ဖဦးထုပ္ေလးခမ်ာ ေတာ္ေတာ္ေအာက္တန္းက်၍ မ်က္ႏွာငယ္ရ ရွာေခ်မည္။ (ဤကား စကားခ်ပ္။)
ထိုစုဖုရားကား ေတာ္႐ုံစုဖုရားမဟုတ္၊ ထက္ျမက္ေသာ စုဖုရားျဖစ္ေပသည္။ အဘယ္မၽွအထိ ထက္ျမက္ပါသနည္း ဆိုေသာ္ သီေပါဘုရင္ကိုပင္ သူ႔မယားငယ္ေလးေရွ႕၊ ထို႔ထက္ပို၍ ဘုရင္ကို အသက္ေပး၍ အမႈေတာ္ထမ္းေသာ အင္မတန္ဓားထက္သည့္ကၽြန္ယုံေတာ္ ေမာင္ေမာင္တုတ္ေရွ႕
"သယ္ သီလရွင္လူထြက္သားကမ်ား၊ ဘယ္သူတင္လို႔ ဒီပလႅင္ေပၚေရာက္ရတယ္မ်ား မွတ္သတုန္း" ဆိုကာ အရွက္ခြဲတြန္းလွဲခဲ့ဖူးေလသည္ ဟူသတတ္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ စုဖုရားလတ္ဟု ေခၚေလသည္။ သူကား ျမန္မာ့နန္းတြင္း အစဥ္အလာမ်ားစြာကို ဖ်က္ခဲ့သူ။ ဘုရင္တို႔မည္သည္ မိဖုရားေဆာင္တြင္ ခဏသာ စံျမန္းၿပီး အလိုၿပီးေသာအခါ မူလေဆာင္ကို ျပန္အိပ္ရျမဲ။ သို႔ေသာ္ စုဖုရားကမူ သူ႔ဘုရင္ကို သူ့အေဆာင္မွာသာ အိပ္ေစေလရာ ကင္းဝန္မင္းႀကီးတို႔က "ဒါထုံးစံမဟုတ္ဘူး သမီးရဲ့" ဆိုသည္ကို
"ထုံးစံဆိုတာ လုပ္ရင္ျဖစ္တာပါပဲ ဘိုးဘိုးတို႔ရယ္" ဟု ျပန္ပက္ကာ သီေပါအား သူ႔မိန္းမခန္းမွာသာ ထားသည္ဆို၏။
စုဖုရားလတ္သည္ ျမန္မာျပည္ တစ္လင္တစ္မယား စနစ္၏ မိခင္ႀကီးျဖစ္ေပသည္။
၁၈၇၉ ခုႏွစ္ သူဘုရင့္မိဖုရား ျဖစ္သည္ကစ၊ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္ေခၚ၍ ပါေတာ္မူရသည္အထိ အာဏာလက္ဝယ္ရွိစဥ္အတြင္း တစိုက္မတ္မတ္လုပ္ခဲ့ေသာအလုပ္မွာ သူ႔ေယာက္်ား ေနာက္မိဖုရားမထားေရးႏွင့္၊ မယားမ်ားမ်ားယူေသာ နန္းတြင္းသားမ်ားကို ႏွိပ္ကြပ္ေရးသာလၽွင္ အမ်ားဆုံးျဖစ္ေပသည္။ ထိုအတြက္ စုဖုရားလတ္သည္ လူမ်ားစြာ စေတးပစ္ခဲ့သည္။ ထိုအထဲ မႏၲေလး ေတာင္ျပင္ရပ္က ဒိုင္းဝန္မင္း၏ ေမြးစားသမီးေလး ခင္ခင္ႀကီးအား ကိုယ္ဝန္အရင့္အမာႏွင့္ သတ္ပစ္ခဲ့ျခင္းက လူမဆန္ဆုံး လုပ္ရပ္ျဖစ္ေပသည္။
ဇမၺဴဒီပါလက္ယာေတာင္ကၽြန္း ဩဘာနိမိတ္ထြန္းဟု ျမန္မာတို႔ယုံၾကည္ၾကရာ မေျပးေသာ္ ကန္ရာရွိ၊ ယုံၾကည္မႈတို႔သည္ ဥပါဒါန္တစ္ခုျဖစ္ကာ အေကာင္အထည္ျဖစ္တတ္သည္မွာ လူ႔ေလာက ဓမၼတာတစ္ခု ျဖစ္ေပသည္။ ထိုအတြက္
"သမီးရယ္ ရွင္ဘုရင့္ေသြး၊ ရွင္ဘုရင့္ကေလး ဗိုက္ထဲလြယ္ထားရတဲ့ မိန္းမကို သတ္ရင္၊ အဲဒီမင္းဆက္ ျပတ္တတ္တယ္ကြဲ႕" ဟုတိုင္းတားမင္းႀကီး တားသည့္ၾကား ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ ဗိုက္ႀကီးသည္ေလးကို အခ်စ္ကိုေဝမစားနိုင္ဆိုကာ ညေမွာင္ေမွာင္မွာ ရွားသားႏွစ္တုတ္ျဖင့္ ရိုက္သတ္ပစ္ခဲ့သည့္ေနာက္ မၾကာမီ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္လည္း ျပတ္ရေလသည္ဟု တခ်ိဳ႕က ယုံၾကည္ၾကေလသည္။ ယုံၾကည္မႈတို႔ကို အသာထား၍ ထိုဘုရင္၏ ေလာ္မာမႈႏွင့္ ထိုမိဖုရား၏ လူမဆန္မႈတို႔ကိုေတာ့ အတိုင္းသား ျမင္နိုင္ေပသည္။
ထိုအေၾကာင္းတို႔ကို အႏွစ္ခ်ဳပ္မွ ျပန္ခ်ဳပ္ရန္ ခ်န္ထားခဲ့ကာ ယခု သူတို႔ ကၽြန္ယုံေတာ္ ေမာင္ေမာင္တုတ္ဘက္ လွည့္ၾကပါဉီးစို႔။
တစ္လင္တစ္မယားသမႀကီးစုဖုရားလတ္ မည္သို႔မၽွမတတ္နိုင္ဘဲ လႊတ္ထားရသူကား သူ႔နို႔ထိန္းသည္၏သား(ေနာင္ သီေပါဘုရင္၏ အရင္းႏွီးဆုံး ကၽြန္ယုံေတာ္) ေမာင္ေမာင္တုတ္ပင္တည္း။ ေမာင္ေမာင္တုတ္ကား မယားမ်ားစြာ ယူ၏။ ယူသည္မွ သူ႔မယားပါမေရွာင္။ တစ္ခါေသာ္ ေတာင္တြင္းလယ္ေတာ္အုပ္၏ ဇနီး၊ ကေလးႏွစ္ေယာက္အေမ မမၽွင္ဆိုေသာ ကေခ်သည္ေလးကို အတင္းေကာက္ယူဖူးေလရာ ထိုမိသားစု ဘဝပ်က္ရရွာေလသည္။
ေမာင္ေမာင္တုတ္သည္ မမၽွင္ကို အိမ္ေခၚၿပီး အကခိုင္းကာ တစ္ခါတည္း မယားလုပ္ပစ္သည္။ မမၽွင္ခမ်ာ လင္ႏွင့္သားႏွင့္ တန္းလန္းႀကီးမို႔ ေတာင္တြင္းႀကီးျပန္ကာ သူ႔လင္ကို ကြာပါရေစဉီးဆိုသည္ကိုပင္၊ ျမန္ျမန္ကြာ ျမန္ျမန္ ကိစၥျဖတ္ခဲ့ဆိုကာ- အခ်ိန္တန္၍ မမၽွင္ျပန္မလာေသာအခါ ဆင္ႏွင့္တင္၍ အေခၚခိုင္းသည္ ဟူသတတ္။ ေနာင္ေသာ္ လယ္ေတာ္အုပ္မွာ မယားသည္၏အျဖစ္ေၾကာင့္ စိတ္ေနာက္ကာ လုံးပါးပါးရွာေလသည္။
ဤကား ထင္ရွားေသာ ဥပမာတစ္ခုသာ။ ေမာင္ေမာင္တုတ္ လုပ္ခဲ့ေသာ မိန္းမကိစၥေတြက နည္းသည္မဟုတ္။ သူယူခဲ့ေသာ လင္ရွိ လင္မရွိမိန္းမတို႔ကား သူ႔အိမ္ႀကီးႏွင့္အျပည့္၊ အေဆာင္ေဆာင္ အခန္းခန္းႏွင့္ဟူ၏။
မည္မၽွမ်ားေလသနည္းဆိုေသာ္ သီေပါဘုရင္သည္ ဘုရင္ဆိုးတို႔ ထုံးစံ ထီကိုတိုး၍ဖြင့္ေလသည္။ ေမာင္ေမာင္တုတ္မွာလည္း ဘုရင့္နားကလူမို႔ ထီ႐ုံေတြရွိသည္ျဖစ္ရာ သူ႔ထီ႐ုံက ေပါက္ခဲ့သည္ရွိေသာ္ ေမာင္ေမာင္တုတ္က သူ႔မယားတစ္ေယာက္ပါ ဆုအျဖစ္ အဆစ္ထည့္ေပးတတ္သည္ ဟူသတတ္။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္မွာ ဘုရင့္အပါးကလူမို႔ တရားလည္းဖက္၊ ဓားလည္းထက္ေပရာ ဘယ္သူမွ ေမာင္ေမာင္တုတ္ကို ေမာ္လို႔မွ မၾကည့္ဝံ့။ မည္မၽွစက္ဆုပ္ဖြယ္ အျဖစ္ႀကီးပါတည္း။
ထိုေမာင္ေမာင္တုတ္ကား သီေပါဘုရင္၏ အပါးေတာ္ျမဲ ကၽြန္ေတာ္ယုံႀကီးျဖစ္ေပသည္။ စုဖုရားလတ္၊ ေမာင္ေမာင္တုတ္၊ ေနာင္အခါ ေတာင္သမန္လယ္စား ျဖစ္လာသူေမာင္ေဖငယ္ႏွင့္ သီေပါမင္းအေလာင္းအလၽွာတို႔မွာ ငယ္ကတည္းက ရင္းသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ေမာင္ေမာင္တုတ္အေမမွာ စုဖုရားလတ္၏နို႔ထိန္းျဖစ္သလို၊ ေမာင္ေဖငယ္မွာ သီေပါမင္းသားႏွင့္ ေက်ာင္းေနဖက္။ သီေပါႏွင့္ စုဖုရားတို႔ အခ်င္းခ်င္းလူငယ္သဘာဝ စကၡဳ႐ူေပန သံဝါသၾကတုန္းက ေမာင္ေဖငယ္မွာ ေမတၱာစာေတြ ၾကားကေရးေပးခဲ့ရသူ။
သီေပါကို မင္းျဖစ္ေစမည့္ ဆင္ျဖဴမရွင္တို႔အစီအစဥ္အတြင္း၊ မႏၲေလးနန္းတြင္း၏နာမည္ေက်ာ္ ေသြးေခ်ာင္းစီးလူသတ္ပြဲႀကီးမတိုင္မီ သီေပါဘုရင္ကို ေျမတိုက္ေထာင္ထဲမွ ထမ္းထုတ္ေျပးခဲ့သူမွာ ထိုေမာင္ေမာင္တုတ္ပင္။ ထိုအခါသမယ ေျမတိုက္ေထာင္အတြင္း ငူငူႀကီးထိုင္ကာ ေသမလား ရွင္မလားအေျခႀကီးကို ေစာင့္ေနခဲ့ရသူ သီေပါဘုရင္က၊ သူ႔အား ထမ္းထုတ္သယ္ေျပးသူ ေမာင္ေမာင္တုတ္အား အက်ိဳးအေၾကာင္းေမးရာ
"အရွင့္သား မၾကာခင္ဘုရင္ျဖစ္ေတာ့မယ္ဘုရား၊ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးကို ကတိတစ္ခု အခုေပးေတာ္မူပါ၊ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးက အရွင့္သား၏ အမႈေတာ္ကို အသက္ႏွင့္လဲ ထမ္းရြက္ပါမည္။ အမႈေတာ္ထမ္းရာတြင္ မွန္သည္လည္းရွိ မွားသည္လည္း ရွိမည္ျဖစ္ရာ ဒီတစ္သက္ အရွင့္သားလက္နက္ျဖင့္ေတာ့ မေသေစရဟူေသာ ကတိကို အခုပင္ေပးေတာ္မူပါ" ဆိုရာ သီေပါလည္းေပးေလသည္။
ေနာင္ေသာ္ အားလုံးသိသည့္အတိုင္း သီေပါဘုရင္ျဖစ္သည္။ အရွင္ျမင့္ေတာ့ ကၽြန္တင့္ေလရာ ေမာင္ေမာင္တုတ္တို႔ေကာင္းစားသည္။ ေတာင္သမန္လယ္စား ေမာင္ေဖငယ္လည္း ေကာင္းစားသည္။ ထိုအထိကား သူတို႔အတြက္ သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္ျဖစ္ေပသည္။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ့္ ယခုစာအစမွာ သီေပါဘုရင္ဟာ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ မိန္းမဇာတ္ထုပ္အရႈပ္ဆုံး ဘုရင္တစ္ပါးမဆိုပါလား။
ဆိုသည့္အတိုင္းလည္း သီေပါသည္ စုဖုရားကို ေက်ာ္၍ အပ်ိဳေတာ္တစ္ေယာက္ႏွင့္ ရည္ငံမိသည္။ ထိုအပ်ိဳေတာ္ နယ္ႏွင္ခံရသည္။(အထက္တြင္ ေရးခဲ့ၿပီ။)
သီေပါကား ေကာင္းမွန္းသိ သာအိတစိုစိုတည္း။ မယားငယ္ေလးထားဖူးေတာ့ ႏုႏုစိုစိုျမင္တိုင္း ထပ္ထားခ်င္သည္။ ထိုမွာ ၾကမၼာငင္ရွာသူကား ေတာင္ျပင္ရပ္က ဒိုင္းဝန္ႀကီးေမြးစားသမီး ခင္ခင္ႀကီးပင္တည္း။ ဒိုင္းဝန္ႀကီးက ခင္ခင္ႀကီးအရင္ (ေတာင္သမန္လယ္စား) ေမာင္ေဖငယ္ကိုလည္း ေမြးစားဖူးသည္ျဖစ္ရာ ေမာင္ေဖငယ္ႏွင့္ ခင္ခင္ႀကီးမွာ ေမြးစားေမာင္ႏွမေတာ္ေပသည္။ ထိုေၾကာင့္လားမသိ သီေပါမင္းက ခင္ခင္ႀကီးကို ႀကိဳက္ပါသည္ဆိုေသာအခါ ေမာင္ေဖငယ္က ၾကားက ေမတၱာစာေရးဆက္ေပးရသည္။ သူ႔အရွင္ကို သူ႔လိုပင္ လူ႔ေလာကအရသာ၊ ထို႔ထက္ပို၍ ဘုရင္အရသာကို ခံစားေစလိုေသာ ေမာင္ေမာင္တုတ္က ခင္ခင္ႀကီးကို ေယာက္်ားလိုဝတ္ေစ၍ နန္းေတာ္ထဲ ခိုးသြင္းေပးသည္။ ခင္ခင္ႀကီးေလးမွာလည္း ဆယ္ေက်ာက္သက္အရြယ္မို႔ "အပ်ိဳေဖာ္ အရြယ္မေစ့ခင္က၊ ငယ္ဓေလ့ေဂါရီ၊ ဘယ္အေတြ႕ေလာကီကိုမွ ေဇာမသီဖူးသည္" ျဖစ္ရာ သီေပါဘုရင္ကို မိန္းမသားငယ္တို႔ဘာဝ အစြဲႀကီးစြဲရွာသည္။
သီေပါကလည္း နန္းေတြဘာေတြေဆာက္ၿပီး မိဖုရားေျမႇာက္မယ္ေျပာခဲ့သည္။ သူသည္ တကယ္လည္း စိတ္ကူးခဲ့ေပသည္။ သို႔ေသာ္ သူကား စုဖုရားကို လြန္ဝံ့သူ မဟုတ္။
ဤ၌ ေမာင္ေမာင္တုတ္အေၾကာင္းကို ၾကားျဖတ္ေျပာဖို႔ လိုလာသည္။ ေမာင္ေမာင္တုတ္ကား မိန္းမကိစၥေတာ္ေတာ္ လိုက္စားသူ။ မိန္းမဆို လွဆိုသမၽွ အခ်ိန္မဆိုင္းဘဲ ရေအာင္ယူတတ္သူ။ သို႔ေသာ္ သူသည္ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ ေမာင္ေဖငယ္ႏွင့္ သီေပါဘုရင္အေပၚေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး သစၥာထားသူျဖစ္သည္။ လူမွာ ေမွာင္သည့္အျခမ္းရွိသလို လင္းသည့္အျခမ္းလည္းရွိေပရာ၊ ေမာင္ေမာင္တုတ္မွာ ဘုရင္ သီေပါႏွင့္ သူငယ္ခ်င္းေမာင္ေဖငယ္ကို အလင္းထဲမွာ အျမဲထားခဲ့သူ ျဖစ္ေပသည္။ သူသည္ ခင္ခင္ႀကီးကို သီေပါအရင္ ျမင္ဖူးေလသည္။ သို႔ေသာ္ သူငယ္ခ်င္း ေမာင္ေဖငယ္၏ ေမြးစားေမာင္ႏွမခ်င္းျဖစ္သလို၊ ေမာင္ေဖငယ္တိတ္တိတ္ရည္ရြယ္ထားသူမွန္းလည္းသိ၍ မည္သို႔မၽွ မျပစ္မွားခဲ့။ ေနာင္ေသာ္ သီေပါဘုရင္က လိုခ်င္သည္ ဆိုေတာ့လည္း ေမာင္ေဖငယ္ႏွင့္ တိုင္ပင္ကာ နန္းေတာ္ထဲ အေရာက္သြင္းေပးခဲ့သူ။ ေမာင္ေမာင္တုတ္သည္ သီေပါဘုရင္ထက္ ၁၄ ႏွစ္တိတိႀကီးၿပီး လက္႐ုံးရည္ေကာင္း ဓားလည္းထက္သူျဖစ္ရာ သီေပါဘုရင္ အင္မတန္အားထားရသူ။ ထို႔အတူ ေမာင္ေမာင္တုတ္ကလည္း "အရွင့္သားလက္နက္ျဖင့္ ဒီတစ္သက္မေသေစရ" ကတိကို ကနဉီးကတည္းက ရရွိထားခဲ့သူမို႔ သူ႔အရွင္အေပၚ အသက္ေပးယုံမွတ္ အမႈေတာ္ရြက္သူ။
ထိုသူမွာ သီေပါ၏ အမႈေတာ္ကိုထမ္းရင္းက သီေပါမင္းေၾကာင္ေတာင္ေတာင္လုပ္၍ ေသရရွာေလသည္။
ခင္ခင္ႀကီးႏွင့္ကိစၥ စုဖုရားလတ္သိသြားေသာအခါ ဒုတိယအႀကိမ္ယမ္းပုံမီးက်ေလရာ၊ ခင္ခင္ႀကီးႏွင့္ သီေပါအိပ္ေနေသာ အိပ္ေဆာင္ထဲထိသြားၿပီး စုဖုရားလတ္က ပြဲၾကမ္းေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ စုဖုရားလတ္အား သီေပါဘုရင္ကိုပင္ သူ႔မယားငယ္ေလးေရွ႕၊ ထို႔ထက္ပို၍ ဘုရင္ကို အသက္ေပး၍ အမႈေတာ္ထမ္းေသာ အင္မတန္ဓားထက္သည့္ကၽြန္ယုံေတာ္ ေမာင္ေမာင္တုတ္ေရွ႕
"သယ္ သီလရွင္လူထြက္သားကမ်ား၊ ဘယ္သူတင္လို႔ ဒီပလႅင္ေပၚေရာက္ရတယ္မ်ား မွတ္သတုန္း" ဆိုကာ အရွက္ခြဲတြန္းလွဲခဲ့ဖူးသည္ဟု အထက္မွာ ကၽြန္ေတာ္ေရးခဲ့သည္။ ထိုအျဖစ္မွာ သီေပါဘုရင္သည္ ရွက္လွ၍ လွံကိုဆြဲၿပီး စုဖုရားလတ္ေနာက္ လိုက္ေလရာ နန္းတြင္းမွာ ႐ုန္းရင္ဆန္ခတ္ျဖစ္ရေလသည္။
ရာဇဣေျႏၵ၊ မင္းတို႔ထုံးတမ္းကို နားလည္ေသာ ေမာင္ေမာင္တုတ္က ထိုသို႔ ျပဳေတာ္မမူပါႏွင့္ လူျမင္မေတာ္ပါ၊ ဘုရင္ပီပီ အမိန္႔ေပးၿပီး အျပစ္ခ်ေတာ္မူပါဟု ဆိုသည္ကိုပင္မရ သတ္မည္ျဖတ္မည္ တကဲကဲ လိုက္ေလရာ၊ စုဖုရားလတ္က ဆင္ျဖဴမရွင္အေဆာင္ထဲထိ ဝင္ေျပးမွ လႊတ္ေပးေတာ့သတဲ့။ သို႔ေသာ္ ထိုအျဖစ္အပ်က္တို႔ အၿပီး တကယ္ေသခဲ့ရသူမွာ "ငါ့လက္နက္ျဖင့္ မင္းဒီတစ္သက္မေသေစရ" ဆိုေသာ ဘုရင့္စကားကို ယုံစားခဲ့သူ ေမာင္ေမာင္တုတ္ပါတည္း။
ဘုရင္ႏွင့္ မိဖုရားက လင္မယားမို႔ အိပ္ယာထဲေရာက္ေသာ္ အဆင္ေျပသြားၾကပါသည္။ မယားငယ္ေနတာ ေပၚသြားၿပီဆိုမွ သီေပါဘုရင္မွာ အျခားအိပ္စရာမိန္းမလည္း မရွိ။ ထိုေသာအခါ သူတို႔လင္မယားခ်င္း ျပန္ခ်စ္ၾကသည့္အဆုံး က်န္လူမ်ား ေသျခင္းဆိုးႏွင့္ ေသဖို႔ ျဖစ္လာၾကပါေတာ့သည္။ အတိုခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္
ခင္ခင္ႀကီး၏ ေမြးစားမိခင္ဖခင္ ဒိုင္းဝန္လင္မယားအပါ တစ္အိမ္သားလုံး ေသရသည္။ မင္းတို႔ ပရိယာယ္ျဖင့္ နိုင္ငံေတာ္ပုံကန္မႈကို ကူညီသည္ ေခါင္းစဥ္တပ္၏။ ပုန္ကန္သူကို ေမာင္ေမာင္တုတ္ဟုဆို၏။ ဘုရင္ကလည္း မယားစကားကို ယုံ၏။ ယုံေလာက္ေအာင္လည္း စုဖုရားလတ္က သက္ေသတို႔ကို ျပဳယူ၏။ ေမာင္ေမာင္တုတ္အိမ္ေပၚမွ ဘုရင္တို႔သာ အိပ္ေသာ အိပ္ယာကုတင္ေတြ႕ၿပီး၊ ဒိုင္းဝန္မင္းအိမ္ေအာက္မွ ေသနတ္မ်ားျမႇုပ္ထားသည္ကို ေတြ႕သည္ဆို၏။ အကုန္ေသရ၏။ ေမာင္ေမာင္တုတ္ကိုမူ ဘုရင္မွာ အစ္ကိုႀကီးလို သံေယာဇဥ္လည္းရွိလွသလို၊ လူလည္း လူယုံမို႔ သူ႔ကိုပုန္စားသည္ဟု ခ်က္ခ်င္းမယုံနိုင္ေသး။ စစ္ေမးခ်င္ေသးသည္ဆိုရာ စုဖုရားလတ္က ခဏခ်ဳပ္ထားၿပီး စစ္ေမးတာေပါ့ဟု ပရိယာယ္ျဖင့္ဆိုေတာ့ သေကာင့္သား သီေပါက ေခါင္းညိတ္ေတာ္မူေလသည္။ ေနာင္ေသာ္ အူေၾကာင္ေၾကာင္ဘုရင္ကို ညီအစ္ကိုလိုခင္မိေသာ ေမာင္ေမာင္တုတ္မွာ ေထာင္ထဲတြင္ ေခြးေသေသရရွာေလေတာ့သည္။
ခင္ခင္ႀကီးလည္း ထိုဘုရင္ကို ယုံမိ၍ သီေပါ၏ ကိုယ္ဝန္ႀကီးလြယ္ထားလၽွက္ စုဖုရားလတ္၏ ပါးကြက္သားတို႔က ရွားသားႏွစ္ျဖင့္ ရိုက္သတ္တာ ခံရေလသည္။ ေမာင္ေမာင္တုတ္ေသရသည့္အျဖစ္ကို သီေပါဘုရင္ ေနာင္မွသိရသည္ ဆိုေသာ္လည္း ခင္ခင္ႀကီးအျဖစ္ကိုမူ သိလၽွက္ႏွင့္ စုဖုရားကိုေၾကာက္၍ မ်က္ႏွာလႊဲခဲ့ျခင္းျဖစ္ေပသည္။ သူတို႔ခ်စ္ခရီးတြင္ စာခၽြန္လႊာေတြ ေရးဆက္ေပးခဲ့သူ ေမာင္ေဖငယ္ကိုလည္း မိုးေကာင္းေထာင္၊ ထိုမွတဆင့္ ဗန္းေမာ္ပို႔ၿပီး အဆုံးစီရင္ပစ္ခဲ့ၾကသည္။ သီေပါသည္ သူ႔အမႈေတာ္ထမ္းတို႔ အသတ္ခံေနရသည့္အျဖစ္အား ဘုရင္ပီပီ တစ္ခြန္းမွ မဟ။ ဒီအတိုင္း စိတ္မေကာင္းေသာ မ်က္ႏွာႏွင့္ ငုတ္တုတ္ထိုင္ၾကည့္ေနေတာ္မူသည္။ အင္မတန္ ဥေပကၡာတရားျပည့္သူ ဘုရင္ႀကီးပါတည္း။
နန္းစံသက္ ေျခာက္ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္အတြင္း သီေပါဘုရင္ လုပ္ခဲ့သည္တို႔ကား ထိုမိန္းမကိစၥမ်ားတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ သီေပါဘုရင္ကို ျမန္မာ့ရာဇဝင္တြင္ မိန္းမဇာတ္ထုပ္အရႈပ္ဆုံး ဘုရင္ဆိုသင့္၏။ တျခားဘုရင္မ်ား မိန္မရာခ်ီယူခဲ့ေသာ္လည္း သူ႔ေလာက္ ဇာတ္ရႈပ္ၾကသည္မရွိ။
သီေပါနန္းတက္ေသာအခါ မင္းညီမင္းသားတို႔ ေသြးေခ်ာင္းစီးအသတ္ခံရသည္။ ထို အနိ႒ာ႐ုံမ်ားကို ပယ္ဖ်က္ရန္ဟု ဘုရင္ႏွင့္မိဖုရား အလႉႀကီးမ်ား လုပ္ၾကသည္။ နိုင္ငံေတာ္ ဘ႑ာေငြမ်ား ကုန္ေသာအခါျပည္သူကို ထီမ်ားတိုးဖြင့္ေရာင္းကာ ပိုက္ဆံရွာသည္။ မင္းႏွင့္ မိဖုရားေပ်ာ္ပါးၾကသည္။
ဘုရင္က တစ္ခါေလာ္မာေသာအခါ အပ်ိဳတစ္ေယာက္ အရွက္တကြဲၿမိဳင္ရပ္အႏွင္ခံရသည္။ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ေလာ္မာေသာအခါ အပ်ိဳေလးအပါ ေဆြမ်ိဳးစုလိုက္ အသတ္ခံရသည္။
ထိုဘုရင္ႏွင္ မိဖုရားတို႔ကို ျပည္သူက မည္သို႔သေဘာထားသည္ ထင္ပါသနည္း။
သီေပါကိုအစ္ကိုအရင္းလို ကၽြန္တစ္ေယာက္လို ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ေသာ ရေနာင္ေမာင္ေမာင္တုတ္ ေသေသာအခါ သူ႔မယားေတြ ဒုကၡေရာက္ၾကေလသည္။ ထိုအထဲ ေမာင္ေမာင္တုတ္အသည္းစြဲ ေတာင္တြင္းႀကီးက လယ္ေတာ္အုပ္ကေတာ္ေလး မယ္မၽွင္ပါေလသည္။
မယ္မၽွင္ကို ေမာင္ေမာင္တုတ္အား သတ္ခဲ့သူ ေရႊလွံဗိုလ္ကေခၚလာၿပီး နဂိုခံအဆိုအကေကာင္းသူမို႔ စုဖုရားလတ္ထံ အပ္ေလရာ၊ စုဖုရားလတ္ႏွင့္ ဘုရင္က အင္မတန္သေဘာက်သည္ဟူသတတ္။ ေမာင္ေမာင္တုတ္က ဆင္ျဖင့္တင္၍ ခိုးခဲ့သူမို႔
"ဆင္ခိုး" ဟု စုဖုရားလတ္ကေခၚသည္။
ကြယ္လြန္ရွာသူ သူ႔ပထမေယာက္်ား လယ္ေတာ္အုပ္က "မကေလး" ဟု ခ်စ္စနိုးေခၚခဲ့ဖူးသည္ႏွင့္ေပါင္း၍ ေနာင္ေသာ္ ျမန္မာ့သဘင္ေလာကတြင္ "ဆင္ခိုးမကေလး" ဟု ေက်ာ္ၾကားေသာ သဘင္ပညာသည္ျဖစ္လာခဲ့ေတာ့သည္။
သီေပါႏွင့္စုဖုရား ပါေတာ္မူေသာအခါ ဆင္ခိုးမကေလးသည္ ရတနာဂီရိအထိ လိုက္၍ေဖ်ာ္ေျဖခဲ့ဖူးသည္။ စိန္ေဗဒါ၏ဆိုင္းႏွင့္ ေဒဝဣႏၵာ၏ေစာင္းႏွင့္ "ကိုယ့္အရွင္ႏွစ္ပါးကို ေဖ်ာ္ေျဖခြင့္ရေပသည္" ဆိုကာ ျပန္လာသည့္တိုင္ မ်က္ရည္မဆည္နိုင္ အရွင္ႏွစ္ပါးအတြက္ ၾကည္ႏူး ဝမ္းနည္း ငိုေႂကြးေသာ ဟူ၏။
သူ႔ဘဝကို ဖ်က္ခဲ့ေသာ ပေဒသရာဇ္ကို သူျမင္ပုံကား ေတာ္ေတာ္ဆန္းၾကယ္သည္ ဆိုရမည္။ သို႔မဟုတ္ မဆန္းၾကယ္ဟုလည္း တစ္ဖက္က ဆိုနိုင္ျပန္ေသးသည္။ ဆင္ခိုးမေလးကဲ့သို႔ နန္းတြင္းထဲမွာ အၾကာႀကီးေနခဲ့၍ နန္းတြင္းအေၾကာင္း ေနာဧကေနာသည့္ ေမာင္ေမာင္တုတ္၏ မယားေသာ္မွ ထိုဘုရင္ႏွင့္မိဖုရားႏွစ္ပါးအေပၚ ထိုသေဘာမ်ိဳး ထားေသးေသာ္ သာမန္ျပည္သူတို႔က မည္သို႔ သေဘာထားမည္ ထင္ပါသနည္း။
၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလိပ္တက္၍ သီေပါဘုရင္ကို နန္းေတာ္အေနာက္တံခါးမွ ထုတ္ကာ ဘီဒိုလွည္းျဖင့္တင္ေခၚေလေသာအခါ တိုင္းသူျပည္သား လူအမ်ားတို႔သည္ တို႔အရွင္ႏွစ္ပါး ပါေတာ္မူၿပီဟုဆိုကာ ရင္ဘတ္စည္တီး ငိုညည္းၾကေလသည့္အျဖစ္ကို စာရႈသူလည္း သိမည္ပင္။
@ @ @
လူတို႔၏ သေဘာကား အင္မတန္ထူးဆန္းေပသည္။
ထိုသို႔ ျမန္မာ့နန္းတြင္းအခ်င္းခ်င္း သတ္ၾကျဖတ္ၾကအေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္၍ ေနာင္ေသာ္ သတင္းစာဆရာႀကီး ဉီးညိဳျမက သူ၏ "ကုန္းေဘာင္ရွာပုံေတာ္" တြင္-
"မဒရပ္ပါမင္းမွာ ပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ မဒရပ္မွ ရတနာဂီရိသို႔ ပို႔ခံရၿပီး မက်န္းမာ၍ ရိုးရိုးကြယ္လြန္ရသည္။ တ႐ုတ္ေျပးမင္းႏွင့္ ဟံသာဝတီမင္းတို႔ ကဲ့သို႔ ေသျခင္းဆိုးႏွင့္ မေသရျခင္းမွာ အဂၤလိပ္မင္းေက်းဇူးေပတည္း" ဟု ပုဂံဝန္ေထာက္မင္း ဉီးတင္၏ ျမန္မာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံစာတမ္း ဒုတိယတြဲကို ကိုးကား ေထာက္ေဖာ္ျပခဲ့ေပသည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထိုအျမင္မ်ိဳး ျမင္နိုင္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္အခ်ိန္ယူခဲ့ရေပသည္။ လူတို႔၏ သေဘာကား တစ္သက္လုံးက ေခါင္းေဆာင္ဘုရင္အမွတ္ႏွင့္ ယုံမွတ္ကိုးကြယ္လာသူ လူတစ္စုအား မည္မၽွပင္ဆိုးေစ မေကာင္းျမင္ဖို႔ရန္ ခက္တတ္ေပသည္။
ေအာင္မ်ိဳးသူလြင္
၁၉၊၀၅၊၂၀၁၉
တနဂၤေႏြ

စာကိုး - (၁) ကုန္းေဘာင္ရွာပုံေတာ္ (ညိဳျမ)
(၂) ဆင္ခိုးမကေလး (ဉီးေသာ္ဇင္)
(၃) ဒိုင္းခင္ခင္ (စိမ့္- ပညာေရး)
(၄) ျမန္မာေဝါဟာရအသြင္ႏွင့္ စာေပအျမင္ (ျမေကတု)

No comments:

Post a Comment

Featured Post

ေအာင္မ်ဳိးေရွးစကား

လူတို႔၏ သေဘာကားထူးဆန္း၏။ @ @ @ ျမန္မာရာဇဝင္တြင္ မိန္းမဇာတ္ထုပ္ အရႈပ္ဆုံးမင္းမွာ သီေပါဘုရင္ျဖစ္ေပသည္။ ရႈပ္သည္သာ ဆိုရ- အၾကင္ဘုရင္သီေပါမွ...